HTML

Comenius project

In 2008 we started a Comenius Multilateral Project (Life long learning programme). The title is: Waste as a Tool of Imagination- Unprofessional Reuse.

Friss topikok

Linkblog

2008.10.08. 19:52 Comenius

September 2008

 

Iskolánk, a Széchenyi Általános és Zeneiskola és Dolgozók Gimnáziuma (Polgárdi) 2008-ban sikert ért el az Egész életen át tartó tanulás program keretében meghirdetett Comenius Iskolai együttműködések pályázaton, így 2008 szeptemberében elkezdhettük a kétéves projektet, amelynek címe: Waste as a Tool of Imagination and Art-Unprofessional Reuse (A hulladék a fantázia és a művészet eszközeként  - Amatőr újrafelhasználás).

A projekt két másik résztvevője a cseh ZŠ Dr. E. Beneše (Praha 9 – Čakovice) és a török Mehmet Akif Ersoy Általános Iskola. (Ağrı).

A tervezett együttműködés keretein belül a résztvevő iskolák diákjai tanulmányozzák a hulladékkezelést és megosztják egymással tapasztalataikat többek között az életmód és a fenntartható fejlődés tekintetében.

Reményeink szerint tapasztalataink megosztása segít majd csökkenteni a hulladék mennyiségét és megelőzni annak káros környezeti hatásait.

Ezen felül megpróbáljuk a környezetvédelmet hosszú távon iskolai kultúránk részévé tenni, kezdetben egyéni szinten majd az iskola egészét és a tágabb közösségeket bevonva szélesítjük diákjaink látókörét.

Abban az országban ahol létezik Ökoiskola cím ott távolabbi céljaink között szerepel eme cím elnyerése is.

A Comenius Iskolai együttműködések program nemzetközi jellege kiváló lehetőséget teremt arra, hogy megismerjük más népek életét, életmódját és problémáit.

Köztudott, hogy a környezetvédelem a világ nemzeteinek közös problémája. Ha lépéseket szeretnénk tenni ez ügyben először a fiatalabb generációkat kell megtanítanunk rá, hogy hogyan kell és lehet védeni a természetet és óvni energiaforrásainkat.

Ezenkívül projektünk ösztönzi az idegen nyelven (főleg angol nyelven) folytatott kommunikációt is. Szeretnénk ha diákjaink megtapasztalhatnák, hogy  milyen más nemzetekkel együtt egy közös célért harcolni.

In English:

In 2008 our application for Comenius Multilateral School Partnerships. Project in LLL managed by Tempus Public Foundation in Hungary was supported by the EC.

This way we had the opportunity to start a two-year-long project titled Waste as a Tool of Imagination and Art- Unprofessiononal Reuse.

The other two participants of this project are the Czech ZŠ Dr. E. Beneše (Praha 9 – Čakovice) and the Turkish Mehmet Akif Ersoy Primary Schools. (Ağrı)

Pupils will study their waste management and share this with each other in order to compare lifestyles and sustainability across Europe. We hope to learn from each other to reduce our waste and its environmental impact. We try to change school culture to improve the environment in a long term vision. We plan to begin at the individual level and broaden the pupils’ horizons to include school, community and global perspectives.

Where such a scheme exists, schools will work towards the Eco School Green Flag status, with a view to achieving an award at the end of the project.

To take part in European cooperation activities such as this Partnership is an excellent possibility to get to know other people’s life, lifestyle and problems as well. We think that environmental protection is a common problem for all nations in the world. If we want to take steps, first we have to teach the younger generations how to start to save our energy sources and how to protect our nature. In addition this project encourages our students to communicate with other people in foreign languages especially in English. We would like our pupils to feel that they can strive for a common purpose and they can share their ideas with other nations in Europe.

2008-2009-es tanév

Tervezett tevékenységek:

 

2008. szeptember

♦ A projekt bemutatása a tantestületnek

♦ A szelektív hulladékgyűjtés lehetőségének feltérképezése

♦ Ökoiskola cím megszerzésének feltételei

♦ A projekt bemutatása az osztályokban

- mit tudnak a hulladék gazdálkodásról

- mi az a fenntartható fejlődés

- mit tudnak a résztvevő országokról (életstílus, kulturális különbségek)

- kérdőívek kitöltése

Osztályok email címeinek létrehozása

♦ Tanárok email címeinek cseréje

♦ Az iskola honlapján külön Comenius oldal létrehozása

 

2008. október

♦ Projekttalálkozó Magyarországon – témája az Autumn Campaign/ „Őszi kampány” részleteinek véglegesítése

♦ „Őszi kampány” megvalósítása – „Takarítunk”

♦ Partneriskolákkal közös honlap és tanári blog létrehozása

♦ Ha van rá lehetőség, tanulók email címeinek cseréje

♦ Tanórákon az elméleti háttért kezdjük feldolgozni

- hulladékgazdálkodás

- talajszennyezés

- vízszennyezés

- veszélyes hulladékok

- környezetvédelem

♦ Ötletbörze az iskolai hulladék újrahasznosítására a művészet és a kézművesség területén – a legjobb ötleteket meg kell osztani a partneriskolák osztályaival

♦ Környezetvédelmi Bizottságot kell felállítani minden iskolában – feladatuk a koordináció  és a programok kivitelezésének segítése (pólók)

 

2008. december

♦ Winter Exhibition of Reused Garbage/ Az újrahasznosított hulladékból készült alkotások téli kiállítása

publicitás fontos: TV, napilapok

♦ ECO CODE létrehozása angolul és magyarul

♦ Projekttalálkozó Prágában ( diákok is)

♦ Environmental newsletter első kiadása

 

2009. január

♦ First Garbage Day: Green Day/ Zöld Nap

- üveg felhasználás, újrahasznosítás, káros hatások 

 

2009. február

♦ Second Garbage Day: Blue Day/ Kék Nap

- papír felhasználás, újrahasznosítás, káros hatások

♦ szelektív hulladékgyűjtés eredményeinek értékelése

 

2009. március

♦ Third Garbage Day: Yellow Day/ Sárga Nap

- műanyag felhasználás, újrahasznosítás, káros hatások

♦ Projekttalálkozó Ağriban

- Spring Fashion Show/ Tavaszi Divat Show részleteinek megbeszélése

- a három „színes” nap tapasztalatainak összegzése, beszámolók

 

2009. április

♦ Tanórai kereteken belül meg kell beszélni a három „színes” nap tapasztalatait a különböző országok szintjén

♦ a Spring Fashion Show előkészületei (ékszerek, kosztümök, textiltechnikusok meghívása)

 

2009. május

♦ SPRING FASHION SHOW

- film és fényképek készítése

♦ Projekttalálkozó

 

2009. június

 ♦Összegzés-tanulók és tanárok részéről

♦Az első év hivatalos értékelése

 

2008-2009

Preplanned activities:

 

September 2008

● Presentation of project to teachers

● Schools provide facilities of selective waste collection

● Discuss details about ECO flagging participating schools

● Presentation of project to classes

● Class input on identification of problem areas, lifestyle issues, initial discussion of sustainability. Discussion of expectations of lifestyle and cultural differences between participating partners.

● Exchange of emails of all teachers involved in the project

Planning meeting

● Finalisation of project details including the Autumn Campaign to clean the schools, its surroundings and a public place or building often used by the students.

 

October 2008

Autumn Campaign to clean the schools, its surroundings and a public place or building often used by the students

● All teachers access common websites or blog on waste management

● Identification of possible email partners for students in each participating class

● Introduction of theoretical background e.g. waste management, soil pollution and water pollution by hazardous garbage, salvage

Discovering unprofessional reuse of school garbage in the field of arts and crafts

● Classes share and compare information with partner email classes

Schools may establish an environmental committee with a long-term aim of ECO flagging the schools and to be responsible for some parts of the project. Committees may establish email contact with each other.

 

December 2008

Schools organizes the Winter Exhibition of Reused Garbage—pupils meeting on the occasion of the Exhibition

Environmental committee produces ECO code for school. Shares with other schools.

 

January 2009

First Garbage Day—Green Day

Pupils work in groups in each school to begin to find specific information on school’s and home’s present glass use and its environmental impact; and ways of recycling and reuse

 

February 2009

Second Garbage Day—Blue Day

Pupils work in groups in each school to begin to find specific information on school’s and home’s present paper consumption and its environmental impact and ways of recycling and reuse

Evaluation of the development of selective waste collection at schools

 

March 2009

Third Garbage Day—Yellow Day

Pupils examine the use of plastic at schools and at home, plastic garbage, its reuse and ways of recycling

Planning meeting

Discuss details of Spring Fashion Show and the three Garbage Days

 

April 2008

Discussion on life-style differences of participating schools and analyze and compare the different attitudes and ways of recycling and reusing of the previously examined materials at the partner schools and the community

Preparing for the Spring Fashion Show—school garbage reused as fantasy costumes and jewelleries

 

May 2009

Spring Fashion Show—pupils produce short films about  the process of creating the Fashion Show costumes and jewelleries from reused garbage and about the Fashion show itself to visually share the experiences with partner schools how they used garbage artistically

 

June 2009

Students work on suggestions for possible ways of reducing waste at schools. They generally assess the success of the project so far.

Reports to the coordinator to summarize the results of the first year

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://comenius.blog.hu/api/trackback/id/tr81703918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása